Najave smanjenja poreza i doprinosa na zarade
Nakon nekoliko najava ministra finansija u Vladi Republike Srbije, g. Siniše Malog, da se trenutno radi na kalkulacijama koliki je prostor u budžetu države za smanjenje poreza i doprinosa na zarade, Mreža za poslovnu podršku upoznala je ključne ekonomske i finansijske organizacije i predstavnike medija u Srbiji sa realnim visinama poreza i doprinosa na zarade u zemljama istočne i južne Evrope i Srbiji.
Ova poređenja pokazuju da su porezi i doprinosi na zarade po svojoj visini u Srbiji na sličnom nivou kao u Crnoj Gori i Sloveniji, dok su u svim drugim zemljama istočne i južne Evrope oni značajno niži.
S obzirom da privreda Srbije, a posebno njena mala i srednja preduzeća imaju prosečne mesečne poslovne prihode koji su tek 20-22% prosečnih mesečnih prihoda sličnog MSP u Republici Sloveniji (a opterećenje zarada porezima i doprinosima je na sličnom nivou), nužno je značajnije smanjiti opterećenje zarada zaposlenih u MSP kod nas, da bi se podstakao razvoj sektora malih i srednjih preduzeća, zapošljavanje i smanjivanje sive ekonomije (isplaćivanje zarada na crno).
Iz tih razloga dosadašnje procene su pokazale da bi za razvoj male privrede u Srbiji bilo idealno da ukupno opterećenje zarada porezima i doprinosima bude na nivou od 37 do 43 odsto, jer bi time naša preduzeća bila konkurentnija u cenama svojih proizvoda, prilikom njihovog plasmana na inotržišta, u poređenju sa konkurentskim kompanijama iz istočne i južne Evrope.
Svako smanjenje visokih poreza i doprinosa na zarade u Srbiji veoma je dobrodošlo, ali pravi efekat tog smanjenja može se dobiti samo ako ono bude za najmanje jednu trećinu u odnosu na sadašnje vrednosti, jer je Srbija zemlja koja skoro 15 godina kasni u reformi sistema opterećenja zarada i minimalna smanjenja će dati tek minimalne efekte.
Takođe, umanjenje zarada neće značajnije rasteretiti privredu ako se ukupan broj parafiskalnih opterećenja poslovanja koji je prešao šest stotina ne budu prepolovio, s obzirom da konkurentska mala i srednja preduzeća iz zemalja istočne i južne Evrope značajan broj ovih parafiskalnih nameta uopšte nemaju i zato su u mogućnosti da plasiraju svoje proizvode ne tržište EU i šire po nižim veleprodajnim cenama od srpskih MSP.
Tabela 1. Ukupna realna visina opterećenja zarada porezima i doprinosima u zemljama istočne i južne Evrope
Country | tax and contributions on wages
(including corporate tax) |
Average monthly income of SMEs per country (EUR) |
Albania | 25% | 1786,13 |
Czech Republic | 41% | 12079,85 |
Croatia | 55,2% | 3461,22 |
Belarus | 33% | 2814,34 |
Bulgaria | 20% | 3641,20 |
Poland | 51% | 11514,71 |
Estonia | 53,8% | 3967,23 |
Montenegro | 66,4% | 2742,35 |
Hungary | 51% | 7563,81 |
Bosnia and Herzegovina | 10-25% (+ 0–15% zavisno od lokacije firme) | 2054,84 |
Latvia | 38% | 4329,17 |
Lithuania | 60% | 6258,02 |
Republic of Macedonia | 37-47% (zavisno od veličine firme) | 1989,41 |
Romania | 53% | 4312,15 |
Slovakia | 41% | 10961,14 |
Ukraine | 35% | 2912,11 |
Slovenia | 67% | 9843,66 |
Serbia | 64,7% | 2015,42 |